Før vi kan gå i dybden med forskellen mellem Black og White hat SEO, er vi nødt til lige at slå fast hvad SEO egentlig er. Forkortelsen SEO kommer fra Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering. Som ordet foreslår, handler søgemaskineoptimering om arbejdet med at optimere en hjemmeside med fokus på de elementer, som søgemaskinerne vægter i rangeringen af hjemmesider. Overordnet set handler SEO om at gøre din hjemmeside bedre og relevant i forbindelse med dine brugers søgninger, så du kan opnå bedre placeringer end dine konkurrenter.

I den forbindelse opstilles White og Black hat SEO som værende den rigtige og den forkerte måde at lave søgemaskineoptimering på. Den største forskel på de to taktikker er, at White hat SEO følger Googles anvisninger og forbedrer brugeroplevelsen, mens Black hat SEO krænker disse anvisninger og ofte udføres uden hensyn til menneskelige brugere. Nedenfor uddyber vi forskellen mellem de to, samt hvilke strategier de hver især indeholder.

Black Hat SEO vs. White Hat SEO
 

Hvad er Black hat SEO?

Black hat SEO anses for at være den forkerte måde at lave søgemaskineoptimering på. Dette skyldes bl.a. at denne taktik overtræder søgemaskinernes retningslinjer, fokuserer på hurtige gevinster og manipulerer Googles algoritme for bedre placeringer. Black hat SEO-taktikken forsøger at give søgemaskinerne indtryk af mere værdi end brugerne egentlig får, samt at udnytte smuthuller i søgemaskinernes algoritmer.

Hvis du anvender nedenstående Black hat-taktikker kan det, ifølge Google, fører til konsekvenser:

  • Luskede omdirigeringer
  • Automatisk genereret indhold
  • Udarbejdelse af sider med lidt eller intet originalt indhold
  • Skjulte links eller tekst
  • Tilsløring
  • Deltagelse i linkordninger
  • Vær opmærksom på at ovenstående ikke er en omfattende liste, så selvom en given taktik ikke er listet her, er det ikke ens betydende med at den er sikker at bruge.
     

    Hvad er White hat SEO?

    White hat SEO er modsætningen til Black hat-taktikken og betegnes derfor som værende den korrekte måde at udføre søgemaskineoptimering. White hat-taktikken følger søgemaskinernes retningslinjer, den kræver en langsigtet tilgang og den fokuserer på menneskelige brugere. Denne taktik handler altså om at give brugerne indhold af høj kvalitet og forbedre brugernes generelle oplevelse af hjemmeside, f.eks. indlæsningstider og brugervenlig navigation. Dette betyder ligeledes at denne taktik er mere tidskrævende og kræver en større arbejdsindsats end Black hat SEO, hvilket også betyder at det vil tage længere tid at se resultaterne. Selvom White hat SEO er langt mere tidskrævende, er det med denne taktik at du vil opnå de bedste resultater.

    Googles retningslinjer for god søgemaskineoptimering dækker bl.a.:

  • Få din hjemmeside til at skille sig ud med afsæt i hvad der gør din hjemmeside unik og værdifuld
  • Udarbejd sider til dine brugere og ikke til søgemaskiner
  • Bedrag ikke dine brugere
  • Undgå at anvende tricks, der er beregnet til at forbedre din placering i søgemaskinerne
  •  

    Hvad er Grey hat SEO?

    Selvom dette udtryk ikke er så almindeligt, kan du alligevel støde på denne taktik i SEO-verdenen. Denne taktik dækker over strategier, der ligger mellem Black og White hat SEO. Grey hat SEO vil i langt de fleste tilfælde blive betragtet som manipulerende, men Google har ikke kategoriseret disse som praksis, der skal undgås. Dette er dog ikke ensbetydende med at du undgår Googles konsekvenser, da du anvender en taktik, der forsøger at manipulere Googles algoritme.
     

    Konklusion: hold dig til White hat SEO

    White hat SEO kræver en betydelig mængde arbejdskræft, tid og ofte også penge for at opnå de bedste resultater. Dette kan måske friste dig til i stedet at skyde genvej med Black hat SEO, men risikoen er ikke det værd. White hat-taktikken er uden tvivl den bedste tilgang – du får langt mere succes på den lange bane uden at du skal bekymre dig om potentielle sanktioner fra Google.
     

    Hvis du er interesseret i at lære mere om søgemaskineoptimering og hvilke strategier du skal bruge, har du mulighed for at deltage på vores kursus ”Digital markedsføring inkl. Google certificering”Som ledig har du mulighed for at søge kurset gennem din a-kasse eller dit jobcenter. Kontakt os for nærmere information og vejledning.
    » Ønsker du at læse mere om kurset i SEO og digital markedsføring, klik her.

    Camilla-itucation- bestil et kursus
    Skrevet af Camilla Hansen