KURSER FOR LEDIGE

Kommunikation i Praksis inkl. Office-pakken

På kurset bliver du undervist i kontormedarbejderens vigtigste færdigheder: Kommunikation og IT.

Du får 10 dages undervisning i kommunikation, herunder bl.a. dialogbaseret kommunikation, samtaleværktøjer og konflikthåndtering.

Dertil får du 10 dages grundlæggende introduktion til MS Office-pakken, så du kan arbejde mere effektivt med programmerne Word, Excel, Outlook og PowerPoint.

Kursets sidste del bruges på at kombinere læringen fra kommunikation og Office-pakken i udarbejdelsen af en case, hvorigennem du lærer at koble kommunikationsteori til konkrete situationer.

Kurset er et akademifag, som udbydes i samarbejde med Cphbusiness, og du vil derfor opnå 10 ECTS, ved en bestået eksamen.

Tilmeld dig kurset her

Få finpudset dine færdigheder inden for Kommunikation i Praksis

Kurset klæder dig godt på til at blive fremtidens kontormedarbejder, og i løbet af de 6 uger bliver du i stand til at arbejde professionelt med kommunikation og Microsoft Office-pakken.

Du lærer at koble kommunikationsteori til konkrete situationer, så du bliver i stand til at håndtere alle de former for kommunikation, som du kan møde i dagligdagen, herunder formidling samt udveksling af information og budskaber.

Undervejs veksles der mellem teori og praksis, så du opnår hands-on erfaring og dermed kan arbejde mere effektivt med programmer som eksempelvis Word, Excel og Outlook.

Information & pris

Dato for 1. afgang:8. april - 21. maj 2024

Dato for 2. afgang:27. maj - 5. juli 2024

Sted:København eller online

Sprog:Dansk

Undervisning:5 dage om ugen

ECTS-point:10

Pris for ansøgere:Gratis for dig som ledig, såfremt du opfylder kravene for 6 ugers jobrettet uddannelse gennem jobcenter eller a-kasse

Pris for jobcenter & A-kasse:Kr. 27.240,30 (ex. moms)

Kursets indhold

Disse kompetencer kan du tage med fra dette kursus

Kommunikation

Kommunikation

Grundlæggende kommunikationsteori
– herunder praktiske øvelser til afprøvning af teori
Typer af kommunikation
– herunder dialogbaseret kommunikation, web- og
organisationskommunikation, samtaleværktøjer, konflikthåndtering m.m.

Microsoft Office-pakken

Windows og Microsoft Office-pakken

Windows 10 samt MS Office 365 (introduktion)
De vigtigste funktioner
– herunder kontrolpanel, indstillingsmuligheder, netværk, samt genvejsmenu og -taster

Microsoft PowerPoint

Microsoft PowerPoint

Grundlæggende funktioner
– herunder at åbne og gemme en præsentation
Diagrammer og billeder
Temaer, animationer, slidemaster, lyd m.m.

Microsoft Word

Microsoft Word

Grundlæggende funktioner
– herunder skabeloner, skrifttyper og -størrelser, linjeafstand, afsnit m.m.
Mere avancerede funktioner
– herunder tabulering, tekstombrydning, billedformatering,
samt sidehoveder og -fødder

Microsoft Outlook

Microsoft Outlook

De vigtigste funktioner
Indbakke
– herunder oprette, besvare og videresende mails
Kalender
– oprettelse af møde/aftale/påmindelser & deling
Adressekartotek m.m.

Microsoft Excel

Microsoft Excel

Projektmapper
– herunder åbne, oprette og gemme en projektmappe
Grundig erfaring med formellinjen, filtrering, diagrammer, pivottabeller m.m.

Mulighed for karrierecoach

På dette kursus står Itucations Karrierecoach til rådighed, hvilket betyder, at du har mulighed for at sparre om dine fremtidsudsigter, ansøgning, CV og samtaleteknik.

Itucation har samtidig en virksomhedskonsulent ansat, der arbejder med at matche eventuelle praktikforløb og ledige stillinger med vores kursister.

Frederik_farver_rund

Hvem henvender kurset sig til?

Kurset er for dig, hvis du:

  • Er interesseret i kommunikation og måske allerede –  i en eller anden grad – løser kommunikationsopgaver i en professionel sammenhæng
  • Ønsker at kvalificere dig til en karriere inden for kommunikation
  • Ser dig selv i rollen som eksempelvis kommunikationsmedarbejder, selvstændig konsulent, webredaktør eller medierådgiver
  • Har en relevant erhvervsuddannelse, en gymnasiel uddannelse eller uddannelse på samme niveau samt min. 2 års erhvervserfaring

Kurset henvender sig fortrinsvist til ledige. Opfylder du kravene for 6 ugers jobrettet uddannelse til ledige, så er det ganske gratis for dig at deltage.

Så nemt er det

Vi hjælper dig trygt igennem processen fra start til slut, og sørger for at du får de rigtige informationer tilsendt.

1
Find dit kursus
Vores hjemmeside giver dig et overblik over vores kurser. Her vælger du det kursus, som bedst appellerer til dig.
2
Uforpligtende tilmelding
Du laver en uforpligtende tilmelding. Herefter ringer vi til dig for at sikre, at kurset matcher dine fremtidsplaner.
3
Søg via a-kasse eller jobcenter
Vi sender relevante dokumenter, som gør det så nemt som muligt, at søge kurset hos a-kasse eller jobcenter.
4
Start på kurset
Når ansøgningen er godkendt, er du klar til at starte på kurset, og til at få nye kompetencer med videre i din karriere.
Søren Metzsch

Mød din uddannelsesleder

Søren Metzsch

Søren er medstifter af Itucation og har mere end 15 års erfaring med opkvalificering af ledige, og har undertiden haft roller som både underviser, konsulent og uddannelsesleder. Han har arbejdet med IT siden midten af 1990’erne og har dermed stor indsigt i branchen. 

Derudover har Søren et godt kendskab til målgruppen samt et stort netværk ind i såvel jobcentre som A-kasser. Vores kurser er derfor altid relevante i forhold til de behov, der efterspørges i erhvervslivet. Dette sikrer, at du som kursist, får de mest brugbare kompetencer med dig.

Det siger vores kursister

Samarbejdspartner

cphbusinees

Dette kursus er en del af akademiuddannelsen Kommunikation og formidling, og udbydes af erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy. Læs mere om Copenhagen Business Academy på deres hjemmeside.

Godkendt på national positivliste

Kurset er godkendt på den nationale positivliste for 6 ugers jobrettet uddannelse, som kan søges via a-kassen. Kontakt os på 7027 2784 eller på kurser@itucation.dk for at få en AR237-blanket til tilmelding.

Kurset har kursusnummer 37477 på den landsdækkende positivliste. Listetitel: Kommunikation i praksis

Godkendt på regional positivliste

Kurset er ligeledes godkendt på den regionale positivliste for 6 ugers kurser til ledige, som kan søges vi dit jobcenter. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til hvordan du søger dit jobcenter om dette kursus i kommunikation.

For at se listetitler og listrenumre, kan du klikke på nedenstående knap, hvor du vil blive sendt over til vores oversigtark.

Sådan tilmelder du dig (helt uforpligtende)

Du har mulighed for at lave en uforpligtende forhåndsreservation i formularen herunder, så kontakter dig vi dig efterfølgende.

Du er også velkommen til at kontakte os på 70272784 eller kurser@itucation.dk, så hjælper vi dig videre.

Forudsætninger for deltagelse

  • Erfaring i brugen af PC’er og er internetbruger
  • Erfaring med Microsoft Office
  • Selvlært, motiveret med ambitioner om at arbejde med kommunikation
  • Positiv, motiveret og en teamplayer
  • Har en relevant erhvervsuddannelse, en gymnasiel uddannelse eller uddannelse på samme niveau samt min. 2 års erhvervserfaring

Hjemmearbejde

Du skal beregne 2-3 timers hjemmearbejde om ugen.

Pris

Den samlede pris for dette 6 ugers kursus er kr. 27.240,30 (ex. moms) / Ugepris: kr. 4.540,05 (ex. moms)

Kursusform

Fremmøde:

  • Du vil modtage klasseundervisning alle 5 dage om ugen fra kl. 09.00 til 15.00.
  • Den ugentlige undervisning er på i alt 30 lektioner. Undervisningen veksler mellem teori og praktiske øvelser.
  • Der er egen pc, samt undervisningsmateriale til rådighed under hele forløbet.

 

Online:

Vi udbyder også kurset online, som virtuel fjernundervisning med fasttilknyttet underviser. Vores virtuelle fjernundervisning kan bestå af en blanding af live-sessioner, videooplæg, gruppeøvelser samt live Q&A sessioner med status og opsamling på dagens emner. Som kursist vil du få adgang til slides og undervisningsmateriale, som du kan downloade og beholde. Underviseren vil være ”tilstede” under alle live-sessioner, men han/hun kan ligeledes hjælpe dig med evt. opgaver og spørgsmål via mail og tlf.

Der er mulighed for at live-sessionerne følger fremmøde-holdets undervisning direkte fra lokalet. Dette giver dig mulighed for at få synergien fra fysisk tilstedeværelse, selvom du sidder derhjemme.

Kursusmateriale

På kommunikationskurset inkl. Office-pakken (Excel, Word, PowerPoint og Outlook) er kursusmaterialet på dansk.

Lokation

Kurset udbydes i samarbejde med Cphbusiness

Undervisningen afholdes primært hos Itucation (Svanevej 22, 2400 København NV)

100% uforpligtende tilmelding​

Hvad er kommunikation?

Ordet kommunikation kommer fra latin. Communicatio betyder ”meddelelse” og communicare ”at gøre fælles”. Man definerer derfor kommunikation som udveksling mellem individer.   

Kommunikation er en uundgåelig del af vores hverdag, og vi kommunikerer med hinanden i stadig stigende grad. Mails, mødeindkaldelser, sms’er og telefonopkald er bare nogle af de måder vi kommunikerer på – som oftest på daglig basis. Selvom vi kommunikerer meget, er det stadig yderst vigtigt at kunne kommunikere klart og præcist.

Læs mere om hvad kommunikation er, de forskellige kommunikationsformer samt vigtigheden af kommunikation her 

Vil du arbejde med kommunikation, så kan det være en god idé at få styr på de grundlæggende teorier, metoder og værktøjer med et kursus i kommunikation. 

 

Hvordan kan man lære kommunikation?

Der er flere steder, hvor man kan lære om kommunikation. Mange vælger at tage en uddannelse og/eller et kursus i kommunikation.

Den mest oplagte uddannelse er:

Kommunikation / Communication Studies på RUC

Type: Bachelor

Varighed: 3 år (basisdel + bachelorfag) 

Adgangskrav: Gymnasiel uddannelse + specifikke adgangskrav

Uddannelsen giver dig viden om målgrupper, medier og formidlingsprodukter. Du lærer bl.a. at analysere, planlægge og producere information til diverse medier. 

Har du en anden uddannelsesbaggrund, men ønsker at arbejde med kommunikation, så kan det være en rigtig god idé at tage et kursus i kommunikation. På et kommunikationskursus hos Itucation får du den grundlæggende teori på plads, samt lidt hands-on erfaring inden for området.

Hvad lærer man på et kursus i kommunikation?

Hos Itucation har vi flere forskellige kommunikationskurser. Fælles for ”Kommunikation i Praksis”-kurserne er, at du lærer de grundlæggende kommunikationsteorier, herunder verbal og nonverbal kommunikation samt dialogbaseret kommunikation.

 

Kommunikation i Praksis inkl. Office-pakken

Grundlæggende færdigheder inden for kommunikation og IT. Dette kommunikationskursus vægter både kommunikation og Office-pakken højt. Du bliver dermed en stærk kommunikatør samtidig med at du får hands-on erfaring med de mest anerkendte kommunikationsværktøjer: Word, Excel, Outlook og PowerPoint.

Bookingsystemer inkl. Sociale Medier – Kommunikation i Praksis

Færdigheder inden for kommunikation og IT – med et særligt fokus på salgspsykologi, PMS-systemer og sociale medier. Dette kursus i kommunikation er til dig, der ønsker at arbejde med kommunikation inden for Hotel-, Rejse- og/eller servicebranchen.

Personalejura inkl. HR, Løn & Excel
Er du interesseret i intern kommunikation, kan dette kursus også være en mulighed. Her får du færdigheder inden for kommunikation og IT-færdigheder – med fokus på HR og personale, hvor du også kommer omkring både jura og lønadministration. Et kommunikationskursus for dig, som synes det kunne være spændende at arbejde med HR, løn og intern kommunikation.  

 

Hvad tjener en kommunikationsmedarbejder?

Det er svært at fastlægge et lønniveau for en kommunikationsmedarbejder. Det skyldes først og fremmest, at kommunikationsmedarbejderes løn afhænger af diverse parametre.

Hvilken branche er der tale om?

Lønniveauet er temmelig afhængigt af hvilken branche man arbejder inden for. Kommunikationsmedarbejdere arbejder inden for stort set alle brancher, og lønningerne varierer en hel del, alt efter om du arbejder for et PR-bureau, et forlag, en medicinalvirksomhed eller noget helt fjerde.   

Hvad er stillingsbetegnelsen?

Din titel vægter også en smule, da den siger lidt om dine kvalifikationer. Dog kan to personer med samme stillingsbetegnelse ligge på vidt forskellige løntrin, hvis de arbejder i hver deres branche.  

Hvad er stillingsindholdet?

Lønnen afhænger også af stillingens konkrete indhold samt vægtningen af disse arbejdsområder. Som kommunikationsmedarbejder har du ofte andet end blot kommunikationsopgaver på den daglige agenda. Men som tommelfingerregel, så siger man, at jo mere kommunikation stillingen indeholder, desto højere er lønnen. 

Hvor mange års erfaring har du inden for dette felt? 

Anciennitet og erfaring har også betydning for lønniveauet. Jo mere erfaring inden for samme felt, desto højere er lønnen som regel.

 

Det er altid en god idé at rådføre sig med sin fagforening, hvis man synes det er svært at finde det rigtige lønniveau for lige netop det job man har i sigte. Det er også muligt at opkvalificere sig gennem et kommunikationskursus.   

 

Hvor arbejder en kommunikationsmedarbejder?

Mange tænker måske, at de fleste kommunikationsmedarbejdere arbejder på PR- og kommunikationsbureauer, men i realiteten, så arbejder de inden for alle mulige forskellige brancher. 

 

Der er brug for kommunikationsmedarbejdere rigtig mange steder. Bl.a. i: 

  • Offentlige virksomheder 
  • Private virksomheder
  • Organisationer/NGO’er
  • Bureauer

 

Der er mange muligheder. Uanset om du drømmer om at være i en lille virksomhed eller lidt en større.

Hvad laver en kommunikationsmedarbejder?

Hverdagen for én kommunikationsmedarbejder er vidt forskellig fra en andens. Det kommer helt an på hvor du er ansat og hvad du er ansat til at lave. Nogle steder indeholder jobbeskrivelsen også marketingopgaver, andre steder salg, projektledelse eller noget helt fjerde. 

 

Kommunikation er et vidt begreb. Det kan eksempelvis være intern og ekstern kommunikation i en organisation eller formidling af vanskeligt tilgængeligt stof til en bredere offentlighed. Arbejdsopgaverne for en kommunikationsmedarbejder spænder derfor også bredt. Det kan bl.a. være:

  • Formidling af informationer og fakta
  • Planlægning og produktion af information
  • Vurdering af indhold, omfang og virkemidler
  • Valg af medier (trykte og/eller digitale)

Alt sammen tilpasses den specifikke modtager/målgruppe, som den enkelte opgave er rettet mod.  

 

Er du nysgerrig på hvad kommunikation er for en størrelse? Eller har du ambitioner om at arbejde inden for kommunikation, men mangler bevis på dine kompetencer? Så tag et kursus i kommunikation hos Itucation, og start din nye karriere. 

Det nye AI-værktøj fra Microsoft – Microsoft Copilot

Med den utroligt store efterspørgsel på AI og hvordan det kan blive implementeret i arbejdslivets dagligdag, har Microsoft nu løftet sløret for deres copilot.

Microsoft Copilot er et værktøj der kan bruges i de mange Microsoft 365 programmer fra Word eller Powerpoint til Excel eller Outlook.

Selvom Microsoft Copilot ikke er ude endnu, går der ikke lang tid før den er frit tilgængelig for alle med Microsoft 365.

Vi holder derfor nøje øje med hvornår det løs og implementerer det som en del af undervisningen.

Er du interesseret i andre relaterede kurser?

Hør mere om vores kurser

Lav en uforpligtende henvendelse og hør mere om vores kurser. 

Vi kontakter dig for nærmere vejledning.

Info til jobcentre & a-kasser

Godkendt på national positivliste

Listetitel: Kommunikation i praksis
Akademikode: 37477

Godkendt på den regionale positivliste

Kurset er ligeledes godkendt på den regionale positivliste for 6 ugers kurser til ledige, som kan søges via dit jobcenter. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til hvordan du søger dit jobcenter om dette kursus i kommunikation.

For at se listetitler og listenumre, kan du klikke på nedenstående knap, hvor du vil blive sendt over til vores oversigtsark.

Kontaktperson hos Itucation

Kristina Rosager
kurser@itucation.dk (sikker mail)

ITUCATION S.M.B.A.
CVR-nr.: 33248016
P-nr.: 1016378247