Hvad er SEO (Search Engine Optimization)?

SEO eller søgemaskineoptimering er optimering af din hjemmeside og dens indhold, så du får de bedst mulige organiske placeringer i Google og øvrige søgemaskiner. Det er en disciplin, der er vigtig at bruge tid og energi på, når man arbejder med kommunikation og markedsføring på nettet. Uden SEO vil din hjemmeside drukne i alle søgeresultaterne på fx Google. Det gælder om at ligge på side 1 og helst helt i toppen. Tænk på, hvordan du selv agerer når du søger på nettet – hvor tit når du frem til side 2? Det kræver hårdt arbejde at nå toppen, men det er dog ikke ensbetydende med at det er umuligt.
Der er et par tommelfingerregler du kan have for øje og som helt sikkert vil hjælp dig godt på vej.
Hvad er SEO - søgemaskineoptimering?

Du skal have styr på dine søgeord

Et søgeord er det ord, som brugeren skriver i søgefeltet fx sko. Ofte er der rigtig mange, der bruger de generelle ord som eksempelvis sko, hvorfor det er umuligt at nå øverst på side 1. Men hvis det er sorte herresko i læder du sælger, så kan du bruge søgeordssætningen sorte herresko i læder.
Det er vigtigt for valget af dine søgeord, at du kender din målgruppe samt deres søgeadfærd, og dette kan du undersøge ved at lave en søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen bør være grundstenen i dit arbejde med SEO. Dette skyldes, at du i søgeordsanalysen får idéer til nyt content samt optimering af dit eksisterende content, så det bedst muligt matcher din målgruppes søgeadfærd.

Teksten

Når du har styr på dine søgeord, skal de indarbejdes i din tekst. Start med overskriften, da søgeord så vidt som muligt skal fremgå af den første overskrift.
I det første afsnit efter overskriften skal søgeordet også fremgå. Herefter gælder det om at skrive ordet så mange gange, som det er relevant i teksten. Husk at du skriver til mennesker og ikke søgemaskinen. Bliver søgeordstætheden for høj (max 2-5%) blive det betragtet som søgeordsspam og du opnår det stik modsatte af forventet – du bliver straffet af Google.
Din tekst skal, hvor det er relevant, være på mindst 300 relevante ord. Har du en webshop kan det være svært og irrelevant at lave så lange varetekster. I stedet kan du have længere tekster på fx handelsbetingelser og blogindlæg.

Billeder

Google kan endnu ikke se billeder, kun læse tekst. Derfor er det vigtigt at du også SEO-optimerer dine billeder. Det gøres ved at al den tekst, der er i forbindelse med billedet SEO-optimeres, fx fil-navn, titel og alt-teksten.

Linkbuilding

Google mener, at ingen hjemmeside skal være en endestation. Det skal forstås på den måde, at der skal være relevante links ud fra din hjemmeside og internt på siden. Herudover skal du have andre til at linke til din side. Det kan være svært i starten, men det kunne være en leverandør, som gerne vil linke til dig eller du kan lave opslag fra forskellige sociale medier ind til din side.

Din side skal være levende

En hjemmeside, hvor der sjældent eller aldrig sker noget, betragtes af Google som værende død. Google ser det som sin fineste opgave at sende sine brugere hen til relevante hjemmesider og da hjemmesider, der aldrig opdateres med nyt indhold ikke betragtes som værende relevante og opdaterede, sender Google ikke sine brugeren denne vej. En nem løsning på dette, er løbende at sørge for at der sker noget på din side, hvad enten det er i form af nye blogindlæg, artikler eller varer.

I undervisningen på vores 6 ugers kurser arbejder vi med SEO. For at det skal være så virkelighedsnært som muligt, bruger vi WordPress og plugin’et Yoast SEO, som hjælper med at holde styr på alle retningslinjerne. Du har muligheden for at få viden og kompetencer inden for søgemaskineoptimering på ét af følgende kurser:

Som ledig har du mulighed for at søge din a-kasse eller dit jobcenter om at få kurset bevilget. Kontakt os for nærmere information og vejledning. Du kan kontakte os på tlf. 7027 2784 eller kurser@itucation.dk.

Camilla-itucation- bestil et kursus
Skrevet af Camilla Hansen