Endelig kom den opringning eller mail hvor du skal til jobsamtale! Så er du kommet igennem nåleøjet, og jobbet er inde for rækkevidde.

Men hvad nu? Hvordan sørger du får at gøre et godt indtryk til jobsamtalen, så du kommer videre og måske ender med at få jobbet?

Jeg har her skrevet et indlæg der er baseret på mine egne erfaringer, samt en masse andre råd der altid er gode at følge.

1. Forbedred dig til samtalen.

sådan kommer du til flere jobsamtalerDet kommer nok ikke som nogen overraskelse, men det er enormt vigtigt at undersøge hvilket firma og hvilken person du skal tale med. Sørg for at researche deres hjemmeside og læse om deres produkter/serviceydelser, deres historie, kulturen og hvad du ellers kan finde der fortæller lidt om hvilken type virksomhed det er.

Derudover er det meget vigtigt du bruger Linkedin til at undersøge den eller de personer du skal tale med. For det første er det rigtig rart at sætte ansigt på dem du skal tale med samt se hvordan de går klædt (det kan hjælpe dig til selv at finde det rigtige tøj frem den dag). Personen du læste om på Linkedin kan se du har kigget på profilen, hvilket viser du forbereder dig, er engageret og en person der sætter sig ind i tingene.
Desuden kan du se hvilken baggrund de har, og hvad de har lavet før. Måske har I noget tilfælles der kan hjælpe dig til samtalen. Måske er I begge fan af det samme fodboldhold, går til svømning, begge bor i Ballerup osv.

Jeg lavede altid en almindelig google søgning på den eller de personer jeg skulle tale med til en samtale, da det gav mig et indblik i hvem det var og på en måde gjorde dem til almindelige mennesker!

2. Til samtalen.

Når du kommer til samtalen handler det som sagt om at være forberedt, så du ved hvilket slags firma det er. Men det er ligeledes vigtigt at forbedrede dig på hvilke spørgsmål du vil blive stillet, og hvordan du vil svare på det.

– Fortæl om dig selv

Dette vil du altid skulle svare på. Her handler det om at være kort og præcis, så det ikke bliver en alt for lang forklaring. Nævn uddannelse, erhvervserfaring m.v. der er relevant for stillingen og hold dig fra de ting der er irrelevant. Hold dig til
succeshistorierne og de gode resultater. Du skal ikke forklare huller i CV’et eller komme med forklaringer og undskyldninger for fx. opsigelser/fyringer. Dette er din chance for at komme med et godt indtryk

– Hvad er dine svage sider?

Dette er også et klassisk spørgsmål til en jobsamtale. Her handler det om igen at have noget forberedt ud fra den stilling de søger. Hvis det er en høj prioritet at du skal kunne arbejde under stress, skal du ikke nævne at du nogle gange bliver stresset.
Du må selvfølgelig ikke lyve om dette, da det kun vil give bagslag hvis du får jobbet, og en øvet interviewer vil hurtigt gennemskue dig.  Det handler om at nævne de svage sider som umiddelbart ikke vil være et problem for stillingen. Hvad det er må du selv vurdere ud fra stillings opslaget og hvad du normalt siger som svage sider.

__________________________________________

Læs om de nye regler for jobrettet uddannelse her

__________________________________________

– Hvorfor vil du arbejde her?

Her er det endnu engang vigtigt, du har forberedt et svar. Hvis du er ledig har du en ulempe, da alle arbejdsgivere ved, at du sikkert søger en masse jobs, som måske ikke lige er drømmejobbet, men det kan være en vej videre til et andet og bedre job. Denne tanke skal du mane til jorden! Her er det vigtigt du viser at du søger jobbet fordi du VIRKELIG gerne vil have det. Hvis du kan påvise du er en loyal medarbejder er det et plus – fx. ved at vise ansættelser hvor du har været i lang tid, udtalelser fra kollegaer/chefer osv.
Du skal forklare hvilke fordele du ser for dig i denne stilling. Det kan være en mulighed for at arbejde med disse produkter, der tiltaler dig eller en mulighed for at komme til at arbejde på dette marked. Hold dig væk fra upræcise kliche svar som: “Jeg tror jeg passer godt ind” eller “Jeg synes jobbet er spændende”.

– Undgå brok og undskyldninger

Selvom du måske er blevet uretfærdig fyret, din tidligere chef var et kvaj eller du har en god forklaring på dit hul i CV’et, så skal du undgå at brokke dig og komme med undskyldninger. Der er ingen der vil ansætte et brokkehoved! Husk reglen: Når du peger fingre er der 3 der peger tilbage på dig! Så hvis du kommer med forklaringer eller brokker dig, vil en arbejdsgiver være nervøs for at dette brok vil blive rettet mod ham/hende og du vil være svær at arbejde sammen med. Vend det altid til noget positivt!

__________________________________________

Læs om de nye regler for jobrettet uddannelse her

__________________________________________

3. Efter samtalen

Det er en vurderings sag om du skal henvende dig til dem efter samtalen. Medmindre du har et helt konkret spørgsmål du glemte at stille, anbefaler jeg du lader være. Du kan evt. sende en mail til dem efterfølgende, hvor du takker for en god samtale og at du er meget interesseret.
Hvis der går lang tid før du hører noget, kan du godt tillade dig at ringe for at høre om de har truffet en beslutning.

 

Held og lykke med jobsøgningen!

 
Neel-itucation- bestil et kursus
Skrevet af Tina Faith Madsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post kommentar