Forberedelse til jobsamtalen → 4 omfattende tips til at lande dit drømmejob

Er du ledig? Vi tilbyder også kurser.

En jobsamtale er på én gang både utrolig vigtig og utrolig akavet og kunstig i sin form.

Man sidder der og vil gerne imponere med sin viden og faglighed, vise hvem man er som menneske samt både lytte og stille gode spørgsmål.

Det stiller mange krav til dig som person – og derfor har vi skrevet dette blogindlæg, om hvordan du kan gøre dig klar dig til din jobsamtale.

Her får du nemlig 4 tips, der vil få ansættelsesudvalget til at kigge på hinanden og sige ‘WOW’, så snart du har lukket døren bag dig.

Tip nr. 1 – Forbered dig til jobsamtalen

Det første tip er kort og godt, at du skal forberede dig.

Hvis du er blevet indkaldt til jobsamtale, skal du fejre det, give dig selv en high five… og så komme i gang med din forberedelse.

De her ting bør du vælge at undersøge i din forberedelse:

  • Kender jeg nogle, der arbejder i virksomheden? 

Eller i virksomheder i samme branche? I så fald: Spørg dem hvad der foregår i branchen? Hvad er de største udfordringer og problemer både nu og fremadrettet? Det vil give dig værdifulde indsigter, så du langt bedre kan ‘tale med’ til selve jobsamtalen. Det vil også lynhurtigt afsløre, at du er proaktiv, interesseret og inde i stoffet – alt sammen utrolig vigtigt at vise til en jobsamtale.

Hvis ikke du kender nogen, er det også en meget god idé at tage kontakt til kontaktpersonen i jobopslaget. Her kan du spørge ind til, hvilke opgaver der presser virksomheden mest i øjeblikket.

På den måde kan du til en eventuel jobsamtale tage afsæt i svaret, og tale ind i hvordan dine kompetencer netop kan hjælpe dem med at få aflastet deres presserende opgaver.

Herudover er det bare altid god stil at ringe ind til virksomheden – så ved de allerede hvem du er, og du får dermed “listet” en fod inden for på forhånd.

  • Læs generelt op på virksomheden 

Følg dem på sociale medier og læs deres opslag fra den sidste måned. Har der været historier i pressen om virksomheden den seneste tid? Læs deres nyhedsbreve og andre nyheder på hjemmesiden fra den seneste tid. Det vil også give dig værdifuld indsigt i virksomhedens status.

  • Hvordan går det i den afdeling, hvor du skal arbejde? 

Her skal du gerne – hvis det er muligt – undersøge, hvordan det specifikt står til i den afdeling, hvor du skal sidde. Det kan du måske også finde ud af, når du læser generelt op på virksomheden. Med den viden kan du stille endnu bedre spørgsmål – og dermed skabe en endnu større WOW-effekt.  

  • Forbered en “elevatortale”

Efter du har gjort din research på virksomheden, skal du forberede en såkaldt elevatortale – altså en kort tale, som du ville kunne pitche, hvis du skulle møde chefen i en elevator. 

Den bør ikke vare meget længere end et enkelt minut. Her skal du altså forsøge at “sælge dig selv” på bedst mulig vis, og på kortest mulig vis. Hvis du nogensinde står i en situation, hvor en potentiel arbejdsgiver spørger “Hvem er du, og hvad kan du bringe til bordet?”, så er du klar med et prompte svar.

Og husk: Snak altid ud fra et perspektivet “what’s in it for them?” – altså gør din tale klar, så den henvender sig direkte til virksomhedens behov.

Du kan med fordel læse vores guide til at forberede den perfekte elevatortale.

Tip nr. 2 – Forbered dig på spørgsmålene til jobsamtalen

Der kan nå at blive stillet rigtig mange spørgsmål til en jobsamtale. Og hvordan skal du så svare? Her er en liste over de hyppige spørgsmål, og nedenunder finder du nogle idéer til svar på dem:

  1. “Vil du ikke starte med at fortælle lidt om dig selv?”
  2. “Hvorfor vil du arbejde her hos os?”
  3. “Hvad er dine styrker og svagheder?”
  4. “Hvorfor skal vi vælge dig?”

Disse spørgsmål vil du med garanti blive stillet til en jobsamtale – enten ordret eller i en variation men med samme mening. Herunder finder du inspiration til svar:

1. “Vil du ikke starte med at fortælle lidt om dig selv?” 

Det er en klassiker, at samtalen skydes i gang med dette spørgsmål. Hold dit svar kort (max to minutter) og snak primært om din uddannelse, din erfaring på arbejdsmarkedet og et eller to langsigtede karrieremål. Kom også kort ind på din personlighed, familieliv og din personlighed. 

2. “Hvorfor vil du arbejde her hos os?”

Her skal du gerne demonstrere, at du kan løse de opgaver, der er stillet i jobopslaget. Nævn gerne at du er meget interesseret i (og motiveret for) at arbejde med at løse netop de opgaver. Og kom gerne ind på, at du synes, at virksomheden har et stærkt brand eller en god mission, som du køber 100% ind på.

3. “Hvad er dine styrker?”

Du kan selvfølgelig mange ting – særligt hvis du har været på kursus hos Itucation – men i dit svar skal du ‘nøjes’ med at fremhæve de 3-4 styrker, der passer bedst i forhold til stillingen.

Kom gerne med eksempler fra dit arbejdsliv på, hvornår du bruger de givne styrker. Hvornår var du eksempelvis sidst ‘analytisk’ (hvis du nævner det som en styrke)?  

4. “Hvad er dine svagheder?”

Her skal du passe lidt på. For det første er det aldrig rart at indrømme, at man har svagheder – men det har alle! Forsøg at ‘forklæde’ dine svagheder som styrker. Du kan eksempelvis sige, at du er meget effektiv og arbejder hurtigt og derfor en gang imellem overser små detaljer. 

Men nævn så i forlængelse heraf, at du altså er bevidst om dine svagheder og aktivt arbejder på at blive bedre.

5. “Hvorfor skal vi vælge dig?”

Dette spørgsmål kommer ofte hen i slutningen af samtalen. Så her skal du prøve at opsummere jobsamtalen og for alvor indprente i ansættelsesudvalget, at du er den rette kandidat. Derfor skal du forsøge at forbinde dine styrker og kompetencer med de behov og udfordringer, som virksomheden har.

Tip nr. 3 – Det gode førstehåndsindtryk

Tænk over din fremtoning til samtalen. Førstehåndsindtrykket er uhyre vigtigt, og på bare to sekunder danner vi et førstehåndsindtryk af en anden person. 

Det er ikke meget dialog, man kan nå at have på to sekunder. På to sekunder er det snarere de nedenstående ting, man kan nå at registrere:

  • Påklædning
    • Hvad for noget tøj har personen på?

  • Udstråling
    • Hvilken udstråling har personen? Smilende? Åben? Afvisende?

  • Lugtesansen
    • Dufter personen godt eller dårligt?

  • Øjenkontakt
    • Kigger personen dig i øjnene?

  • Håndtrykket
    • Er håndtrykket ‘godt’? For slapt? For hårdt?

Med de pointer in mente er der en række ting, du skal have styr på, før du drager afsted til din samtale:

  • Din personlige hygiejne
    • Husk lige badet og barberingen (for mænd, selvfølgelig) samme morgen og brug gerne deodorant og/eller en neutral parfume.

  • Din påklædning
    • Tænk over hvordan de ansatte i virksomheden mon går klædt og kopiér gerne det look, så du passer ind.

  • Det første møde
    • Husk øjenkontakt, et godt håndtryk og vær den bedste udgave af dig selv (åben, smilende og venlig).

Tip nr. 4 – Vær opmærksom på kropssprog til din jobsamtale

Ligesom førstehåndsindtrykket er dit kropssprog vigtigt at have for øje.

Her er et par gode råd:

  • Sid helt tilbage i stolen og ret ryggen.
    • Det udstråler seriøsitet, og at du er klar til at lytte og svare.

  • Bevar en naturlig øjenkontakt
    • Slap af i øjnene og bevar en ‘naturlig’ øjenkontakt. Du skal altså hverken stirre som en ugle uden at blinke eller kigge væk. Begge dele vil være akavet og direkte underligt.

  • Hav fødderne solidt plantet.
    • Du vil føle dig ‘groundet’ og mere robust og rolig, hvis dine fødder hviler fladt på gulvet. Så vip ikke med fødderne.

  • Brug dine hænder når du taler.
    • Mange ved ikke, hvad de skal gøre med deres hænder til en jobsamtale. Hvis du har det sådan, så gestikulér gerne med hænderne, når du snakker. Selvfølgelig skal det ikke tage overhånd, det er klart. Men hellere gestikulere end at sidde helt passivt.

  • Nik mens du lytter
    • Hvis du gør det, indikerer det, at du lytter aktivt og er interesseret i det, som der bliver sagt.

  • Træk vejret dybt.
    • Forsøg efter bedste evne at trække vejret dybt ned i maven, hver gang du trækker vejret. Det vil forhåbentlig få dig til at virke (og være) rolig og ikke nervøs.

  • Prøv at smile og vær socialt indbydende
    • En god måde at “skjule” sin nervøsitet på er ved at smile. På den måde viser du overskud, at du hviler i dig selv – og så vil folk generelt respondere meget positivt på smilende og glade mennesker.

Hvordan forløber en jobsamtale typisk?

Selvfølgelig er det også godt kort at beskrive, hvordan en ansættelsesproces kan foregå. 

Det er klart, at det kan gøres på mange måder. Derfor er denne beskrivelse også kun et udtryk for en ‘klassisk’ måde at håndtere det på:

  1. Virksomheden formulerer et jobopslag og sender det ud på forskellige kanaler (jobportaler, i deres netværk, på sociale medier og så videre).

  2. Du og andre sender ansøgninger der både bliver læst løbende og efter opslagets frist.
     
  3. En gruppe kandidater hentes ind til 1. Jobsamtale. Det er meget forskelligt, hvor mange der er tale om her, men et sted mellem 5-10 er ofte ikke helt skævt.
     
  4. Efter 1. Runde bliver nogle valgt fra og får afslag. Resten bliver muligvis stillet en opgave og/eller en test (eksempelvis en personlighedstest) i forbindelse med, at de bliver indkaldt til 2. Runde. Det vil typisk være den anerkendte “16 personalities” test, som virksomheder anvender. 

Du kan prøve den af på forhånd her – så kan du også potentielt lære noget vigtigt om din personlighed, som du kan bruge i dine ansøgninger/jobsamtaler.

  1. Hvis besvarelsen af opgaven og/eller testen er gået dårligt, vil nogle måske blive fravalgt allerede nu. Resten indkaldes til 2. Jobsamtale.
     
  2. Den anden samtale er ofte længere end den første. Her vil der ofte blive taget udgangspunkt i testen. Der dykkes ned i, hvordan kandidaten har løst opgaven, samt de overvejelser vedkommende har gjort sig. På den måde får virksomheden et bedre indblik i kandidatens faglighed.
     
  3. Herefter skal virksomheden i tænkeboks og vender så tilbage til kandidaterne. Én får tilbudt jobbet, og de andre nøjes med et afslag.

Itucation – Vi klæder dig på til jobsamtalen

Itucation er en kursusvirksomhed, der blandt andet afholder 6 ugers kurser for ledige. 

Kurserne spænder vidt og handler blandt andet om IT, programmering, markedsføring, salg, kommunikation og økonomi.

Alle kurser har målet om at give dig som kursist nye kompetencer – der forhåbentlig kan føre til, at du bliver indkaldt til jobsamtaler (hvor du kan imponere med de ovenstående tips)

Alle kursister har mulighed for at modtage gratis karriererådgivning fra Itucations dygtige karrierecoach. Læs mere om det tilbud her.

Husk, at det er din A-kasse eller dit jobcenter, der betaler for dit kursus.Vil du vide mere? Så læs gerne vores tips til jobsøgning eller se vores 41 sekunders video om Itucation.

Er du interesseret i at høre mere om vores kurser?

Send os en uforpligtende henvendelse og hør mere om vores kurser.

Vi kontakter dig hurtigst muligt for nærmere vejledning.

Hør mere om vores kurser

Lav en uforpligtende henvendelse og hør mere om vores kurser. 

Vi kontakter dig for nærmere vejledning.