Både User Experience, også kendt som UX, og Usability er nært beslægtede og de er begge centrale elementer i virksomheders digitale tilstedeværelse. I denne artikel sætter vi fokus på forskellen mellem de to begreber.

Hvad er Usability?

Usability er på dansk kendt som brugervenlighed og det er en vigtig kvalitetsindikator for bl.a. hjemmesider. Usability henviser til i hvilket omfang hjemmesiden er effektiv, let at bruge, let at lære, fejlfri og tilfredsstillende for brugeren. Det handler primært om den funktionelle del af hjemmesiden. Et af de oftest anvendte principper inden for brugervenlighed er ”Don’t make me think”. Målet med Usability er, at hjemmesiden skal være let at bruge. En hjemmeside er brugervenlig, når den er intuitiv og nem at navigere i, så brugeren let kan udføre en opgave med få klik.

Hvad er User experience?Usability består overordnet set af fire grundelementer:

  • Learnability: kan brugeren anvende hjemmesiden uden ekstra læring?
  • Functionality: kan denne hjemmeside fungere funktionelt?
  • Design: ser hjemmesiden godt ud?
  • Flexibility: kan hjemmesiden yde ekstra foruden de vigtigste opgaver?

 

Hvad er User Experience?

User Experience, også kendt som brugeroplevelse på dansk, henviser til brugerens subjektive holdninger og følelser, når han/hun interagerer med eksempelvis en virksomheds hjemmeside. UX kan påvirkes af UI-funktioner (User Interface), interaktioner, følelser og psykologiske forventninger. Derfor er UX en uundværlig del af en succesfuld hjemmeside.
Formålet med UX er, at hjemmesiden og den samlede oplevelse skal føles godt for brugeren. Det handler om den generelle følelse, som brugerne får både før, under og efter besøget på en given hjemmeside. User Experience fokuserer på brugerens opfattelse af, hvordan hjemmesiden interagerer med ham/hende.

Overordnet kan man sige, at brugeroplevelsen består af fire grundelementer:

  • Usability: er det let for brugeren at udføre en given opgave?
  • Desirability: er oplevelsen engagerende og sjov for brugeren?
  • Adaptability: vil brugeren begynde at anvende produktet?
  • Value: skaber produktet værdi for brugeren?

 

Konklusion – Hvad er forskellen?

Ovenstående definitioner tydeliggør, at brugervenlighed er et enkelt aspekt af User Experience. Usability fokuserer primært på de funktionelle aspekter af hjemmesiden, mens UX omhandler næsten alle aspekter, som tilfredsstiller brugeren.

Hvis du er interesseret i at lære mere om Usability og User Experience, har du mulighed for at deltage på vores kursus ”Brugervenlighed og grafisk design”. Som ledig har du mulighed for at søge kurset gennem din a-kasse eller dit jobcenter. Kontakt os for nærmere information og vejledning.
 
» Ønsker du at læse mere om kurset i Usability og grafisk design, klik her.

Camilla-itucation- bestil et kursus
Skrevet af Camilla Hansen