Rigtig mange mennesker har prøvet på egen krop, hvad det vil sige at være jobsøgende, og hvor hårdt arbejde det kan være at få jobbet. Alle i itucation har prøvet at stå på den anden side og skulle ud at søge nye muligheder. Dette gælder også mig.

Jeg var ledig i nogle måneder, og i løbet af disse måneder kom jeg til rigtig mange jobsamtaler. Jeg lærte at få men målrettede ansøgninger havde meget større effekt end masseproducerede ansøgninger.
 
 

Der er rigtig mange, der kan skrive gode ansøgninger og rigtig mange, der opfylder de kompetencer man skal have for at bestride stillingen. Derfor skal der mere til at skille sig ud, så man får den altafgørende invitation til en jobsamtale.

Jeg vil her give 5 rigtig gode råd til hvordan du ”læser” en ansøgning og hvad du skal gøre for at komme til flere jobsamtaler.
1. Gennemlæs opslaget grundigt flere gange.

Det virker banalt, men at gennemlæse opslaget grundigt flere gange er nødvendigt. Læg den evt. væk og læs den igen et par timer senere. Man lægger tit mærke til nogle nye ting når man læser den igen og igen.

2. Tjek deres hjemmeside og sociale medier

Gå ind på deres hjemmeside, deres facebook side, deres twitter, Linkedin og hvad du ellers kan finde. Tilmeld dig gerne deres nyheds brev. Alt dette gør at du får et indtryk af hvilket firma, du har med at gøre. Nogle gange læser du noget du konkret kan skrive i din ansøgning, men ellers vil en grundig gennemgang gøre at du lærer virksomheden bedre at kende, hvilket vil ligge i baghovedet, når du skriver ansøgningen.

________________________

Se vores kurser for ledige her
________________________

3. Kategoriser opslaget

Derefter læser du opslaget igen. Et stillingsopslag består som regel af en masse punktopstillinger om krav til erfaringer, kompetencer og uddannelser. Derudover er der en masse tekst om hvad det forventes og hvad jobbet består af.
Du skal nu dele ansøgning op i 3-4 kategorier.  Dette kan fx være kundeservice, administration, IT og regnskab. Hver gang en kompetence eller erfaring indenfor en af dine kategorier nævnes i opslaget skrives det på.

Når du er færdig har du en rigtig god fornemmelse af hvad der vægtes mest i stillingen. Jeg er selv blevet overrasket nogle gange, da jeg ved første gennemlæsning mente de lagde vægt på nogle andre ting.

4. Kontakt firmaet

Når du har læst opslaget, researchet firmaet og inddelt i kategorier er du klar til at kontakte virksomheden. Nogle føler de maser sig på når de ringer og er bange for at forstyrre, men når de skriver telefonnummer og kontaktperson på, forventer de at blive ringet op.

Efter du har præsenteret dig selv, fortæller du hvad du ifølge opslaget mener vægtes mest i jobbet, og spørger om dette er korrekt.

De vil altid have nogle kommentarer, uddybninger eller forklaringer på, hvad der står i opslaget. Og det er disse der er værdifulde!

Du vil opdage at vægtning som regel ligger lidt anderledes end det der skinner igennem opslaget.Ved at lave denne opringning har du fået noget værdifuld viden, der ikke stod i opslaget samt givet et indtryk af at du er passioneret, grundig og initiativrig. (Kvaliteter der står i 9 ud af 10 opslag).

Hvis lejligheden og stemingen i telefonen er til det kan du evt. få præsenteret dig kort.  Jeg havde held med at sige noget i stil med. ”Det lyder spændende! Jeg har arbejdet med dette i 2 år da jeg arbejdede i XXX”.  Eller ”Det passer rigtig godt til mig, da jeg arbejdede med netop dette XXX…”
Hvis du har arbejdet et sted alle kender eller med et bestemt IT system er det en fordel, da de vil genkende det på dit CV.

5. Målret CV og ansøgningen efter input fra virksomheden

Nu skal ansøgning og CV’et skrives.  Her er det vigtigt, du fokuserer på de ting, du har fået at vide i telefonen. De ting, som vedkommende sagde, er selvfølgelig det du fokuserer på og sørger for at skrive i resuméet på CV’et. Jeg oplevede på et tidspunkt at vedkommende jeg talte med, sagde den samme sætning 3 gange. Denne sætning brugte jeg selvfølgelig også.

__________________________

Se vores 6 ugers selvvalgt

__________________________

Jeg håber dette har givet jer inspiration til, hvordan du sørger for at skille dig ud i mængden af ansøgninger. Husk at det tager meget lang tid at skrive en enkel ansøgning, men den tid er givet godt ud da chancerne for en jobsamtale er meget større.

Held og lykke med jobsøgningen.

 
Neel-itucation- bestil et kursus
Skrevet af Tine Faith Madsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post kommentar